Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
11.05.2008 21:16 - El-Rei D.Sebastiao
Автор: minavam Категория: Изкуство   
Прочетен: 653 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 28.09.2009 10:40


Продължавам. Сложих  илюстрации към "Moendo cafe", "Болното  дете"  и "Малката  Русалка". 

Влезе в дома си  и  не се върна.

Осемгодишната Ваня  Мейрелеш влезе в жилището си докато  родителите  й са я  чакали навън. От тогава момичето е  в неизвестност – съобщава агенция Lusa. На местопроизшествието се води  разследване. 

 

*** 

...а пък  аз  й казвам – няма да го  облека, защото е горещо, е, не точно  горещо, но пък е  топло, слънчево и  въобще, а  тя  ми казва – не та не,  ще го  облечеш, а  аз  й  казвам – като  искаш  толкова ти го  облечи,  пък  тя – аз на кого говоря, а пък аз – е не  знам на  кого  говориш, а  тя като  ми  се развика – край, търпението ми се  изчерпа, а пък  аз – що ми се караш,  моето търпение може  също се изчерпа, но не ти се карам,  а пък тя...

 

Кралят Д. Себаштиан сънуваше че над  главата му  увисна муха и досадно бръмчи за някакво си  яке и за това че не я взимат в зоологическата градина. Кралят  махна на сън с  ръката и  с баретата с перце, но  мухата не се  разкара и продължи да  бръмчи монотонно.

 

... а  тя  ми  казва – край, честито, постигна  своето, връщаме се   вкъщи, а   аз – ти се  връщай, а  аз отивам в зоологическата, а пък  тя  като ме  хвана  за ръката, ето ги  синините, тя така се  вкопчи...

 

Кралят Д. Себаштиан въздъхна и си отвори  очите. Унилото жужене не изчезна,  дори напротив, стана  по-отчетливо – някой, който не се  различаваше в мъглата, бръмчеше с детското гласче за  якето и  зоологическата  градина. Какво ли  ви влече  насам всичките, помисли  си  Д. Себаштиан и се прозина. В последното  време  много му се спеше, и той  знаеше какво значи това – мъглата лека-полека започна да го  изяжда.

 

...и не може да се спори с нея,  ще ти  излезе през носа, добре ,казвам й  аз – не  ми се карай, сега  ще го  взема, и отивам,  отварям  вратата и си мисля, моля те, моля те, нека  да изчезна  оттук, където и да изчезна, но да е  оттук, а  тя нека си седи, като  идиотка, с якето си, а  аз  нека да  изчезна, и да не се върна...

 

Кралят протегна  дланта си  напред. Кралската  длан изглеждаше нормална, розова, пухкава и добре  гледана. С  абсолютно  ясно  очертани  контури – сигурно,  мъглата само  я  опита  лекичко – помириса и  облиза.

А  аз нека  да  изчезна и  да не се  върна, - убедено  повтори невидимото  дете.

Д. Себаштиан си  затвори  очите и  видя жълта, напукана от  жега  земя*. Видя маврите – стотици безжалостни въоръжени до зъби  воини, и  собствената си  войска – босонога, практически  безоръжна, измъчена  от  дългия преход, глад и  жажда. Себе си  кралят не успя  да види, но знаеше че беше там – безумно, позаиграло се на война   момче.

Д. Себаштиан стина зъби и  простена беззвучно. Отново го връхлетя  онази  смесица  от ужас и  срам, която  преди  четиристотин  години накара  младият  крал да пусне  юздите на  коня си, да сложи ръцете  молитвено под  гърдите си и да се примоли – моля те, моля те, нека  изчезна и  никога не се върна, където  и да е, само  вън оттук и  то веднага!

 

...аз мислех  че  умрях и съм на небето, само че това  изобщо не прилича на небето, небето  трябва да е синьо, а тук  всичко е  сиво и е кълбесто, нищо не се вижда...

Гласът  трепна, в него  се долавяха  сълзливите  нотки. Д. Себаштиан се изправи  и се протегна така,  че  кокалите му  изпукаха. Наистина, днес някак си  е  по-тъмно. Обичайно  мъглата бе с приятен  перлен  цвят, достатъчно прозрачна, а сега сякаш буреносен  облак се  спусна. Кралят направи  няколко несигурни  крачки и незабавно се натъкна на нещо. Ой, каза нещото  с детското  гласче. Ой, съгласи се  Д. Себаштиан, напрегнато се вглеждайки  в мъглата. Кой си ти? Колко сте тук?

Аз съм Вввв, каза  гласчето, Вввв...
Вввв – и после? Поинтересува се кралят. Сранно  име.

Аз съм Вввваня,- изписка гласчето. Вввваня Мейрелеш. Тук съм сама, аз просто  си говорих на себе си. А вие  кой сте?

***  

 

Кралят Д. Себаштиан и Ваня Мейрелеш седяха  един срещу  друг в мъглата. Мъглата  леко  се  проясни и кралят можеше да види отровно-розовата  блуза  на  Ваня.

- И мен ли  ще ме  изяде? – с  ужас попита  Ваня и  хвана  краля за  ръката.

- Теб даже преди  мен,- отсече Д. Себаштиан,- Че кой те  помни? Само  родителите ти. Когато те  забравят...- кралят направи  многозначителна  пауза  и цъкна с  език.

Ваня въздъхна на пресекулки.

- А...,- започна тя и тутакси  млъкна.

- Да  се върнеш? – попита я  кралят,- Все  още  можеш. Само че  точно  сега. Когато  мъглата  свикне с теб, тя  няма да те  пусне толкова  лесно.

Ваня  посърна.

- Не  искам да се връщам,- мрачно  измърмори  тя.

- Недей,- с лекота  се съгласи  кралят,- Първо  ще станеш  безцветна, по-нататък прозрачна,  а после ще  изчезнеш напълно. Родители те  ти  ще  си  направят  друга  дъщеря, мила и  послушна. И  ще я  водят в зоологическата.

Ваня изхлипа  странно, все  едно че пиеше вода и тя тръгна в кривото й гърло, после се наведе напред и впи зъбите си  с цялата  сила в   кралската  длан. 

 

***  


Изчезналото дете го намират в собственият  му дом!

Аз просто  заспах  в гардероба ,- казва   Ваня  Мейрелеш.

Осемгодишната Ваня  Мейрелеш, изчезнала преди  време в  Карнашид (зоната на  Големия  Лисабон), бе открита – съобщава агенция Lusa. Момичето призна че  просто  искаше  да  уплаши  родителите  си и  се скри  в гардероба, където заспа и  не се събуди две седмици подред . Учудващ е  факта  че нито  родителите  нито полицейските  служители, разследващи случая с  изчезналата  Ваня, не си  дадоха  труда да  надникнат точно  там.  В   момента  момичето  е преглеждано  от  лекари. 

 

Д. Себаштиан се  завърна?

Жителката на  Карнашид, осемдесетгодишната Деолинда  Шавеш твърди че е видяла в четвъртък на  разсъмване кралят Д. Себаштиян.

„Изглеждаше  досущ  като на портретите си,- каза Деолинда,- имаше свежа  превръзка на ръката си” За тези и  други  тайнствени завръщания още на стр.8

 

________________

* На  4-ти  август 1578-ма  година върху територията  на днешното  Мароко се състоя битка  известна  под  името на  „битката  при Алкасар-Кибер”. Португалската  войска, водена от  младия  крал D.Sebastiгo претърпя  съкрушително поражение, самият крал, както  изглежда,   е  загинал, което  имаше  доста  печални  последствия за  Португалия.

Народната  легенда  обаче  гласи че в утрото на  битката  върху  португалската  войска се спусна много  плътна  мъгла. Когато  тя  се  разсея се оказа че D.Sebastiгo е изчезнал. Народа тутакси  го нарече desejado, тоест „желан” и  започна  да  очаква  завръщането  му.

Някои,  от най-търпеливите,  чакат и до днес. (б.а)

image


автор: Лея  Любомирскоя.
художник: Андрей  Дорохин.
превод: темерут и мизантроп.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: minavam
Категория: Изкуство
Прочетен: 525641
Постинги: 231
Коментари: 693
Гласове: 2114