Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
10.05.2008 16:04 - Най-хубавото лято в живота й.
Автор: minavam Категория: Изкуство   
Прочетен: 1397 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 28.09.2009 10:40


...а пък при  Каролина – сещате ли се за  Каролина, дона  Селеште? Хайде,  Каролина, Каролина, от втория  етаж, с късата  коса,  очилатата,  разведена наскоро? С две деца – Тити и  Луана,  породени, момчето  леко  пелтечеше? Сещате ли се? Добре,  не  е толкова важно. Не, наистина не е  важно. Честна дума,  дона  Селеште. Какво  щях да разказвам... а, да.

При  същата тази  Каролина в края на пролетта  в банята се  завъди  Кука*. Истинска Кука, като  в старата  приспивна песен. Знаете ли  тази  песен, дона Селеште? Скъпата ми  майчица, лека й пръст, ми я пееше, когато палувах и  не исках да заспивам... да...

И така. През май – това си го спомням,  защото това се случи  буквално преди годишнина  от сватбата на по-голямата ми  племенница, а тя се  омъжи на двадесети   май, дойде при мен  Каролина, развълнувана  една такава,  чак й треперят  ръцете,  и ме попита, дона Деолинда, случайно  да знаете някое сигурно  средство за  пропъждане на Кука? Аз й казах, каква Кука,  Каролина, та ти  не си на три години за да се страхуваш от Кука, а тя  се разсмя  някак си  истерично, като  Лурдеш,  помните ли я Лурдеш, дона  Селеште, дето  държеше малкото кафене не  ъгъла? Тя печеше много  хубави  кроасани, не солени, както  правят сега, дето не стават за  ядене, пълни с  мазнина,  а пухкави такива, жълтички? Сещате ли се какви  истерии  правеше  тя на  Педру, вторият си съпруг? Като не  й  харесваше нещо  веднага  почваше да се смее накъсано  едно такова Ха! Ха! Ха!, и се смееше,  смееше се до сълзи, а  после или   падаше  на пода или почваше да си  удря  главата в стената, помните ли? Каролина  точно така  се  разсмя, когато  й  казах че не е на тези  години та  да се  страхува от Кука. Аз  веднага  й дадох  чаша  вода,  аз  истерики хич  не ги  обичам и когато  Лурдеш  почваше с нейното Ха! Ха! Ха! Аз винаги си тръгвах от кафенето, дори да не съм  приключила с порцията си. Да.

Каролина така и  не пи от водата, задържа  чашата в ръцете си   и я върна на масата, но престана да се смее, въздъхна  дълбоко и каза  искате ли,  дона Деолинда, да ми дойдете  на гости? Сама  ще я  видите, как тя седи в банята. Децата, каза, се страхуват да  отидат до  тоалетната, денем ги водя при съседите а нощем  Тити пишка  през  балкона. А Луана, питах  я  аз. А Луана, каза, в леглото, и  пак  се  разсмя.

 

Виждала ли сте  някога Кука,  дона Селеште? И  аз не съм  виждала преди. Но,  честно  ще ви  кажа, ако такова нещо се беше завъдило в моята  баня аз със сигурност щях да се преместя. Честна дума. Вие ме познавате, дона Селеште. Не съм страхливка, но Кука – това не  е хлебарка или дори  плъх. Когато я  видях през май месец тя все още беше  мъничка, чак после порасна колкото  Луана, а Луана  си беше  високо за своята възраст момиче, едричко такова,  бузесто, а Кука  през май беше  колкото  две длани, не повече, но все пак много  страшна. Цялата  й  глава  беше космата,  по лицето  имаше  козина и  очите й бяха като черни  дупки. И тя плетеше! Представяте ли си,  дона Селеште, тя седеше   и плетеше на четири  куки някакво  шалче или  пътечка, и дори не погледна към нас,  Каролина каза че тя плете  през  цялото  време и под ваната  вече се насъбра към пет метра от този  шал или  пътечка, или каквото и  да е то.

Аз,  разбира се, веднага казах на Каролина, ти, казах, си събери  нещата и се премести някъде  другаде, при мама или  при  бившият си  съпруг, той все пак е  бащата на тези  деца, нека  ги  защити от Кука. А пък  Каролина ми каза – ама той   замина, дона Деолинда, не   знаехте ли това? Замина за Щатите по договор преди  година ,обади се само  веднъж за  Коледа, иначе  никаква  връзка нямам с него, сякаш потъна вдън земята.

Представяте ли си, дона Селеште, стоим си ние в банята и си говорим, тихичко, разбира се, но си говорим, а Кука  не ни  обръща никакво  внимание и плете ли, плете, сякаш въобще не сме там. Аз дори помислих че може би тя  изобщо  не е  опасна, може би  всичките тези  страшни  приказки и приспивни  песни са измислени ей така? Като за  призраците, например, от които  всички се страхуват, а каква е вредата от тях? Моята леля, братовчедка на  скъпата  ми майчица, цял  живот си  изкара в къщата с призраци, аз понякога  идвах  при нея да помагам през  лятото, и видях призрак. На пръв  поглед е страшен,  блед  един такъв, на петна, прави неприятни  физиономии, въздиша, вие, вдига  шум,  а като го пипнеш – пушека   си е пушек.

 

Да. За Кука. Значи, аз тогава й  казах на  Каролина, че не  знам средство  за Кука, но ако тя няма  къде да отиде то нека да поостане  при  мен с децата,  в стаята за гости. Каролина е слабичка, децата  й са още малки, те прекрасно  щяха да се поберат в стаята за гости. Но  Каролина каза че  за  сега  няма  нужда, може би на Кука  ще  й  омръзне да сeди  в банята и  тя ще си  тръгне,  веднъж на стената се беше  появил  гекон и  Луана също много се страхуваше  от него, но той поостана два дни и си тръгна, и Кука  може да си тръгне, ако  ли пък не, то Каролина ще замине с децата при майка си.

Само че те никъде не  заминаха. Първо  майката на  Каролина получи сърдечен пристъп, и Каролина не искаше да  я безпокои с  разказите  за Кука. После уж се реши се премести  при  приятелката си, но  се сети, че Кука  може да тръгне  след  тях. Какво  щеше да  обяснява на  приятелката  си? А после  те без да се  усетят някак   свикнаха с тази Кука, все  едно че тя винаги си живееше в банята  им. Каролина  вместо прозрачната закачи  плътна завеса и сложи подвижна преграда  между ваната и  тоалетната чиния. Тя сложи в самата вана възглавница, голяма  хавлия и пухкавият си  халат за къпане – Кука си направи от него  пижама. Луана  носеше на  Кука бисквити и  куклите  си, а Кука плетеше  за тях  роклички и  шапчици, а за  Тити изплете ръкавици, като за  снайперист и в защитен цвят, там  имаше някакъв    особен чалъм за   изплитане на   пръстите, Тити  ми  обясняваше, ама не запомних. И да ви кажа,  той престана да пелтечи въобще. А  Луана  вече не се  напишкваше в леглото, аз специално питах  Каролина. Вечерно време те се събираха заедно в банята на по сокче, филийки или  принцеси, и си говореха, тоест  Каролина с децата си говориха, а Кука  плетеше или правеше  сапунени  фигурки, тя когато посвикна започна да прави  много  хубави фигурки  от сапун,  аз  дори си имам  една  сапунена  розичка, Каролина ми  я подари. Първо  време  ходеха да се къпят у нас, а после  Кука  ги пусна в банята  преди  лягане с условие че ще си  бършат водата след  себе си,  за да няма  локви  в дъното на ваната и да не се стичат капки  по стените. Да...

Щях да забравя. Та те  от  юли месец се разхождаха  заедно! Каролина с Кука, Тити и  Луана. Кука я  слагаха в старата  количка на Луана и слагаха едно  парцалче за завеса,  за да не  плашат никого. Каролина каза че Кука направо  обожава  тези  разходки, сама се качва в количката и дори не плете, само наднича  из под  парцалчето с удовлетворен вид. Много трогателно... Не сте ли  съгласна, дона  Селеште?

 

После? Е... после...

После тя ги  е изяла, разбира се. В самото начало на септември. И  Луана, и Тити, и даже  Каролина,  макар че тя е попрехвърлила  трийсетака.

А самата тя   изчезна, сякаш я нямаше. Идваха от  полиция, казаха – няма  следа от  Кука, само  плетени  шалчета и фигурки от сапун. На мен, дона  Селеште,  много ми е  жал за  Каролина, тя беше доста приятна, а  и децата  й  бяха мили, и най-доброто  тепърва  им предстоеше...

Но за сметката на това  имаха  лято, страхотното  лято. Откъде знам – в края на  август сме говорили с  Каролина и тя каза, няма да ми повярвате, дона  Деолинда, но ми се струва че това е  най-хубавото  лято в живота ми.

__________________  

*Сuca, coca [кука, кока] – в португалската  митология същество  от рода на  Бука**, людоедката, изяждаща децата,  които не искат да спят.(б.а.)

 

** Бука – аналог  на  Торбалан и Баба  Яга. (б. пр.)

image

Автор:  Лея  Любомирская.
Художник: Андрей Дорохин.
превод: по случайност пак съм  аз.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. dressy - това
10.05.2008 16:09
вече не са случайности ,а прекрасности
цитирай
2. minavam - Хей, помагаш ми да разбера че не го ...
10.05.2008 16:11
Хей, помагаш ми да разбера че не го правя напразно) Благодаря ти.
Щ е има още да го шлайфам текста, в оригинала "кука" беше написана от малката буква ане като собствено име и малко ме притеснява тази наглост че я писах като "Баба Яга" за да избегна ненужните асоциации...
цитирай
3. eien - Давайте още "случайности" -
10.05.2008 16:15
всичките Ви!
Поздрави! С удоволствие го прочетох...
цитирай
4. minavam - давам линка към тези преводи и на ...
10.05.2008 16:16
давам линка към тези преводи и на двамата творци - авторката и художника. Ще им е приятно. Аз нямам заслуга, само минавам, знаеш)
цитирай
5. scintilla - И аз
12.05.2008 09:51
минавам оттук с удоволствие!
цитирай
6. minavam - scintilla, Добре дошла, настан...
12.05.2008 10:56
scintilla, Добре дошла, настанявай се удобно:-)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: minavam
Категория: Изкуство
Прочетен: 525461
Постинги: 231
Коментари: 693
Гласове: 2114